VAN DE VOORZITTER

Het Defensie Personeel Plan

LKOL NIELS VAN WOENSEL

De ledenraadpleging over de uitkomst van de arbeidsvoorwaardenbesprekingen is bij het schrijven van dit voorwoord nog aan de gang. Of het een nee of een ja wordt moet dus nog blijken, maar zal bij het verschijnen van deze Carré bekend zijn. Wel gaf ik in mijn vorige column al aan dat ik het van groot belang vind dat Defensie en de bonden wel verder gaan praten over een aantal grote onderwerpen, zoals het HR-model en het loongebouw, ongeacht de uitslag van de ledenraadpleging. De moeizame gesprekken over deze cao hebben er al toe geleid dat we bijna een jaar het overige overleg hebben opgeschort en dus geen stappen hebben kunnen zetten bij de andere onderwerpen. Belangrijke verbeteringen voor het personeel worden hen daardoor onthouden. Daarom is u bij het voorleggen van de stemming ook de vraag gesteld wat uw mening hierover is. Wilt u dat wij al het overleg blijven opschorten of dat wij (een deel van) het overleg hervatten. De uiteindelijke uitslag van deze vraag zullen wij aan de minister overbrengen.

Maar als we verder gaan praten over die andere belangrijke onderwerpen dan moeten we natuurlijk wel ervoor waken dat deze gesprekken niet op dezelfde stroperige en frustrerende manier gaan plaatsvinden als de gesprekken over de cao. Daarvoor zijn er naar mijn mening twee zaken van groot belang. Ten eerste moet er voldoende geld beschikbaar zijn. In een interview met de NRC op 9 november jl. gaf ik al aan dat grote personele projecten, zoals het HR-model en het loongebouw als investeringsprojecten moeten worden gezien. Deze zijn vergelijkbaar met grote materiële projecten, zoals de F-35 of de onderzeeboten. Voor deze projecten wordt er extra structureel geld beschikbaar gesteld. Ook voor het HR-model en het loongebouw moet er door het kabinet structureel meer geld beschikbaar worden gesteld. De NOV riep de politiek al eerder op om binnen de vier miljard die door de minister structureel wordt gevraagd ook geld specifiek te labelen voor deze grote personele projecten. Gelukkig is dezelfde oproep ook door de minister gedaan. Bij het geld dat er bij de begrotingsbehandeling tot nu toe bijkomt voor volgend jaar is dit helaas niet het geval geweest. Het is maar te hopen dat dit in een nieuw regeerakkoord wel gaat gebeuren. Zonder voldoende geld kunnen deze grote projecten niet succesvol worden afgerond en worden de personele problemen bij Defensie alleen maar groter. Het andere punt dat van belang is voor succesvolle gesprekken, is dat de onderhandelingen op een goede en constructieve manier worden gevoerd. Ik schreef eerder al dat ik van mening ben dat het overleg tussen Defensie en de bonden op een andere manier moet worden gevoerd. Meer naar elkaars belangen kijken zonder harde posities of standpunten in te nemen. Meer samen aan de voorkant naar oplossingen zoeken die de belangen van alle partijen dienen en waar iedereen het gevoel heeft dat er een eerlijke uitkomst is gevonden. Bij het samen oplossingen zoeken hoort ook dat je samen nadenkt over het onderwerp en dat je elkaars ideeën daarover deelt. Op het gebied van het HR-model is de NOV samen met de andere verenigingen van de GOV|MHB al geruime tijd bezig om met een gedegen plan te komen. Een plan dat de belangen van ons maar ook die van Defensie en de andere partijen in het overleg dient. Dit plan is de basis voor alle gesprekken die wij met Defensie hebben gehad en nog zullen hebben om uiteindelijk in het overleg tot een gezamenlijk HR-model te komen. Dat betekent niet dat dit plan de enige oplossing is of dat het allemaal precies zo moet worden. Het betekent wel dat dit plan het resultaat is van vele uren nadenken, praten, overleggen en discussiëren binnen de GOV|MHB. Wij gaan graag het gesprek aan met onze leden, het defensiepersoneel en vertegenwoordigers van Defensie om samen tot een goede oplossing te komen. En dat we waar nodig dit plan voortdurend zullen aanpassen. Daarnaast zijn we al druk bezig om de verschillende elementen van het plan uit te werken tot in de details die nodig zijn om goede onderhandelingen over het HR-model te kunnen voeren. Dit alles om uiteindelijk tot een HR-model te komen dat zowel het personeel als de organisatie verdienen. Daarom publiceren wij dit plan in deze editie van Carré, zodat u inzicht krijgt in hetgeen wij hebben opgesteld. Ik nodig u ook uit om uw mening over dit plan aan ons te geven, zowel positief als negatief. Ons plan heet het Defensie Personeel Plan (DPP). Veel leesplezier.