VAN DE VOORZITTER

Werkbezoek bij de militairen van eFP in Litouwen

LKOL NIELS VAN WOENSEL

Een vakbond, dus ook de NOV, is er om de individuele en collectieve belangen van de (aangesloten) werknemers te behartigen. Het is daarom ook belangrijk dat de vakbond goed weet wat die belangen zijn. En of deze voor alle werknemers gelden, of dat er ook verschillende, soms zelfs tegenstrijdige, belangen zijn. Het bestaansrecht van een vakbond valt of staat dus met het verkrijgen van een goed inzicht in de diverse belangen en in het overleg met de werkgever ervoor zorgen dat met die belangen rekening wordt gehouden.

De komende tijd zal ik vaker eenheden en kazernes bezoeken

Daarom bezoek ik regelmatig diverse kazernes en ga ik bij eenheden langs. Nog niet zo lang geleden bezocht ik een aantal kazernes om voorlichting te geven over het arbeidsvoorwaarden-akkoord. Een mooie gelegenheid om de defensiemedewerkers uitleg te geven over het resultaat dat we hebben bereikt, maar ook om verantwoording af te leggen voor de gemaakte keuzes. Zulke bezoeken zijn vooral nuttig om te horen wat er speelt bij de eenheden. Vaak blijkt dan maar weer eens dat ‘de theorie’ in Den Haag niet altijd overeenkomt met ‘de praktijk’ in het land. En dat zorgt er weer voor dat we bij een volgende keer aan de onderhandelingstafel nog beter weten voor wie we het doen en wat de belangen zijn die wij moeten behartigen.

Een ander belangrijk deel van ‘de praktijk’ bestaat uit de militairen die ingezet zijn voor de diverse missies. Recent heb ik daarom samen met C-LAS, lgen Wijnen, en een aantal andere collega’s, een werkbezoek gebracht aan onze troepen in Litouwen. Ongeveer 250 - 300 Nederlandse militairen zijn hier ingezet in het kader van de NATO enhanced Forward Presence (eFP). Het is goed om een beeld te krijgen van de woon- en werkomstandigheden van de mensen die daar ongeveer zes maanden worden ingezet. De huidige eenheid was tijdens mijn bezoek net aangekomen en is vol overgave begonnen aan deze spannende periode. Door de oorlog in Oekraïne is er een veel groter besef van het nut en de noodzaak van deze inzet. Ik werd er hartelijk ontvangen en ik wil iedereen die heeft bijgedragen aan mijn bezoek nogmaals hartelijk bedanken.

Lkol Niels van Woensel samen met C-LAS, lgen Wijnen, op werkbezoek in Litouwen

De indrukken die ik heb opgedaan zijn uiterst waardevol wanneer er in het georganiseerd overleg over deze inzet gesproken wordt. Al enige tijd vormt dit een belangrijk onderwerp in het overleg met Defensie, zoals bijvoorbeeld de rechtspositionele aanspraken bij de inzet voor Oekraïne. Ook de inzet in het kader van eFP valt hier onder. Gelukkig kan ik na het werkbezoek nog beter weergeven hoe de omstandigheden daar zijn en ik zal ervoor zorgen dat de relevante punten voor die inzet worden meegenomen.

De komende tijd zal ik vaker eenheden en kazernes in het land bezoeken. Als de gelegenheid zich voordoet om ook militairen die buiten Nederland worden ingezet te bezoeken, dan zal ik daar zeker gebruik van maken. Ik ben daardoor beter in staat, om alle signalen en alle onderwerpen die van belang zijn mee te nemen in het overleg met Defensie. Zodat wij, als NOV, uw belangen zo goed mogelijk kunnen blijven behartigen.

Ik kijk ernaar uit u bij een van mijn bezoeken te ontmoeten.