Pensioenen

Verkiezingen verantwoordingsorgaan

door: Martin Weusthuis

Op 30 juni 2022 eindigt de zittingstermijn van alle leden van het verantwoordingsorgaan. Er worden verkiezingen georganiseerd voor de nieuwe leden. Het gaat om verkiezingen die de volle breedte van het ABP betreffen, dus alle sectoren, van academische ziekenhuizen en gemeenten tot defensie.

Taken verantwoordingsorgaan

Het verantwoordingsorgaan adviseert het ABP-bestuur vooraf over het te voeren beleid, bijv. het premie- en indexatiebeleid, en beoordeelt jaarlijks achteraf of het bestuur goed heeft gehandeld. De 48 leden van het verantwoordingsorgaan vertegenwoordigen de 2,9 miljoen werknemers, werkgevers en gepensioneerden van ABP.

Verkiezingen

Het verantwoordingsorgaan bestaat uit twee geledingen, die van de werkgevers en die van de werknemers. De vertegenwoordigers van de werkgevers worden benoemd door hun achterban.

De vertegenwoordigers van de werknemers worden gekozen door de actieve deelnemers en de gepensioneerden van het ABP. Er zijn twee lijsten. Actieve deelnemers kiezen hun vertegenwoordigers op de actievenlijst en de gepensioneerden kiezen hun vertegenwoordigers op de post-actievenlijst. De GOV|MHB is momenteel in het verantwoordingsorgaan vertegenwoordigd en wil dat graag zo houden. Intussen kunnen wij u namens de GOV|MHB de volgende kandidaten voorstellen.

Lijst actief

1. Marc Daverveldt
  2. Jan Haitsma
  3. Marc Verwer

Lijst post-actief

1. Hans Leijh
  2. Reginald Visser
  3. Jan de Bruijn

De verkiezingen worden digitaal gehouden in de maand april 2022. Wij zullen de kandidaten in een volgende editie van het Prodef bulletin nader aan u voorstellen.