1

6

7

8

Carré verscheen in 2021 met acht nummers en werd tegelijk met ProDef magazine verzonden aan de NOV-leden en abonnees. De gemiddelde omvang was 46 pagina’s, zes pagina’s meer dan in 2020.

De samenstelling van de redactie wijzigde door het vertrek van kol Sander Luijten, die het na 21 jaar deel uitgemaakt te hebben van de redactie wel welletjes vond. De redactie prijst zich echter gelukkig weer een actief dienende officier te hebben mogen begroeten in de persoon van lkol drs. Leon Punt. Carré kon blijven rekenen op een maandelijkse bijdrage van onze columnist, prof. dr. Martijn Kitzen van de NLDA.

Ronald Smit heeft zich samen met Ties Kruize toegelegd op de digitale versie van Carré, zoals die op de NOV-site verschijnt. Het bewerken van de Carré artikelen voor plaatsing op de site is een arbeidsintensief proces, waarbij een meer dan gemiddelde bedrevenheid komt kijken in de omgang met digitale media. De vaste rubriek ‘Van de Voorzitter’ werd vanaf nr. 6 geschreven door de nieuwe voorzitter van de NOV, lkol Niels van Woensel EMSD. Tijdens een kennismaking, samenvallend met een redactievergadering, toonde hij zich zeer belangstellend ten aanzien van de werkwijze van de redactie bij de totstandkoming van Carré. Wij hopen nog vele mooie bijdragen van zijn hand te mogen ontvangen. Op 26 januari bereikte ons het droevige bericht dat een van onze trouwe en markante schrijvers, lkol b.d. Victor Remouchamps die dag was overleden.

Vormgeving en druk van Carré werd als vanouds verzorgd door Senefelder Misset BV in Doetinchem. De samenwerking, in het bijzonder met de vaste vormgeefster voor de lay-out, werd als prettig en professioneel ervaren, met een grote mate van flexibiliteit m.b.t. deadlines of het aanpassen aan actuele ontwikkelingen.

Inhoudelijk werd in Carré aandacht besteed aan een veelheid van onderwerpen, verdeeld in vaste rubrieken zoals opinie-binnenland en opinie-buitenland, Vierkant Beschouwd en Prikken en Prikkels. De laatste twee worden geplaatst onder verantwoordelijkheid van de redactie als geheel. Een aparte vermelding verdienen de bijdragen van de werkgroep Defensiebeleid en Krijgsmacht (D&K), met name voor wat betreft het voldoen aan de tweede en derde doelstelling van de NOV. Een nieuwe rubriek in het blad wordt gevormd door ‘Carrelevant’, waarin de redactie het worldwide web afstruint op zoek naar publicaties die zij relevant acht voor onze doelgroep.

Een veelbelovende trend is de toename van het aantal reacties van lezers op artikelen geplaatst in het blad. Met name een kritisch artikel over de toekomst van de tank in nr. 6 riep veel reacties op en leidde zelfs tot een eigenstandig artikel in nr. 7 over de toekomst van de tank als wapensysteem. Ook het artikel over complotten en complottheorieën in nr. 3 maakte meerdere reacties los bij lezers. Op goede gronden heeft de redactie besloten deze niet te plaatsen.

Regelmatig terugkerende thema’s in de artikelen waren het niet voldoen aan de 2% norm van de NAVO en de teleurstellende inspanningen van Nederland om daar daadwerkelijk naar te streven. Veel aandacht werd door de auteurs in hun bijdragen eveneens geschonken aan onderwerpen van geostrategische aard, zoals de Chinese expansiedrift en de van de Russische Federatie uitgaande dreiging. Ten slotte was dekolonisatieperiode in Nederlands-Indië (1945 – 1950) een regelmatig terugkerend onderwerp waarover door verschillende auteurs vanuit diverse invalshoeken werd geschreven.