MQ-9 in de lucht (foto: Ministerie van Defensie)

OPINIE - BINNENLAND

Lightning en Reaper

Een toekomstbestendig team onderweg als airpower provider

LKOL B.D. PATRICK BOLDER

Kijkend naar de toekomst zien we veel onzekerheden, maar ook enkele zekerheden. Een van die zekerheden is dat de toekomst onzeker is [1] en dat dreigingen zowel qua actoren als technieken meer divers van aard worden[2] . Daarbij valt te verwachten dat de politiek op het standpunt zal staan om tijdens daadwerkelijke inzet de eigen militairen zo min mogelijk en, als het absoluut noodzakelijk zou zijn, pas zo laat mogelijk in een gevaarlijke situatie te laten komen. Dat betekent dat naar verwachting op afstand bestuurde wapensystemen, onbemande en voor een steeds groter deel ook autonome wapensystemen, aan belang gaan winnen, met name in de beginfase van gewapende conflicten. Daarvoor is dan wel ‘massa’ als noodzakelijke kwaliteit van groot belang, iets dat in het huidige arsenaal van de krijgsmacht ontbreekt. Gezien de steeds grotere afstand [3] waarop conflicten worden aangegaan zullen air- en space power van groot belang blijven.

De luchtmacht zit, zowel met haar beschikbare middelen als met de organisatie, midden in de transitie naar de zogenoemde vijfde generatie luchtmacht. Forward leaning als de luchtmacht is en moet zijn, is het nu geen tijd om achterover te leunen. Het is fout om louter de invoering van nieuwe systemen en het daarnaast omvormen van de organisatie als belangrijkste en enige aandachtspunt te zien. Om relevant te blijven en de rol op het operationele niveau te kunnen blijven spelen, zouden de onderstaande vernieuwingen al moeten worden verkend om hun bruikbaarheid en toepassingen tijdig te kunnen implementeren. Gezien de geringe aantallen van deze middelen, hetgeen op zich al vreemd is omdat op deze veel gevraagde middelen veel bezuinigd is [4], moeten slimme en relatief goedkope oplossingen worden gevonden. En die kansen doen zich nu voor.

Er zouden nu al stappen kunnen worden gezet. Door verder toenemende denial technologieën en strategieën, met steeds beter wordende anti access/area denial (A2/AD) systemen, zal penetratie door grotere vliegende systemen moeilijker worden. Een van de oplossingen om toch het luchtoverwicht te kunnen bevechten, en zo de militaire domeinen land en zee in de joint battle te kunnen integreren, is het versterken van de vloot bemande vijfde generatie vliegtuigen door deze aan te vullen met onbemande systemen. Amerikaanse en Australische proefnemingen hiermee lijken veelbelovend te zijn [5,6].

Wat kan het CLSK nu al doen?

De capaciteiten van de luchtmacht voor toepassing in het bovenste deel van het geweldspectrum moeten worden uitgebreid. Behalve verdere operationele versterking, zowel in operationele toepassingen als in de keiharde numbers, wordt daardoor de zo benodigde massa gecreëerd. De oplossing ligt in het teamen van bemande en onbemande systemen. Dat gaat niet vanzelf en vraagt gedegen onderzoek en experimenteren. Gelukkig zijn we in Nederland daar goed in en werkt het CLSK nauw samen met kennisinstituten als het Koninklijk Nederlands Lucht- en Ruimtevaart Centrum (NLR). Bovendien heeft Nederland sinds kort of heel binnenkort de beschikking over de MQ-9 Reaper. Hoe mooi en forward leaning zou het zijn als het CLSK als eerste Europese F-35 gebruiker laat zien hoe ook in Europa bemande en onbemande systemen zinvol kunnen worden geïntegreerd. Niet alleen wordt het CLSK op deze wijze toekomstbestendig, ook de andere domeinen zullen hiervan profiteren. Zo kan een vooruitgestuurd, op afstand bestuurd toestel, belangrijke informatie inwinnen voor long range fires van het CLAS, voor beïnvloeding vanuit het cyberdomein, voor het voorbereiden van amfibische operaties of voor operaties gericht tegen ballistische en hypersonische middelen.

Loyal wingman (foto: Ministerie van Defensie)

Kortom

Luchtmacht, ga nu investeren in tijd en middelen, met gebruikmaking van het kennisnetwerk in een proefneming met het loyal wingman concept. Dus laat die leunstoel staan en ga experimenteren met dit concept. Dit alles om nu al voor te sorteren op verdere operationele uitdagingen, ook in de toekomst als leverancier van airpower!